• Welcome to Lycksele Pistolskytteklubbs Forum. Please login or sign up.

20-08-09 kl. 04:00:39

Nyheter:

REGISTRERA EN ANVÄNDARE för att få tillgång till all information och kunna posta (medlemmar i LPK kommer åt en speciell tavla med information).

Nya ISSF-regler fastställda

Startat av Kristofer, 12-11-26 kl. 15:07:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Från sportskytte.se;

2012-11-23 00:57

Vid sitt möte den 13 november fastställde ISSF de nya regler som gäller fr o m 2013-01-01. Som vi tidigare har presenterat så är det ganska stora förändringar av flera finaler och även förändring av skjuttiden på 10 och 50 m. Reglerna är nu under översättning och presenteras inom kort. Nedan finner ni en kort sammanställning av förändringarna.

ISSF Regelförändringar till 2013 avseende Pistol.
General Technical Rules

• ”Säkerhetsflagga” skall användas till samtliga pistoler utom vid torrträning och tävling. Syftet är att visa att pistolen är ofarlig. ”Säkerhetsflaggan” skall sträcka sig igenom hela pipan. Vid brott mot denna regel blir det varning och tillsägelse. Vid upprepat brott blir det diskvalificering.
• Regler för hur man testar skor. Skall vara vikbara minst 22,5° och man skall gå naturligt med dessa under hela tiden på skjutbanan.
• Det kommer att bli en 15 minuters tid för förberedelse och provskott i alla 10- och 50 m tävlingar. Efter det startar tävlingen och då få inga provskott skjutas.
• Vid problem med pistolen på 10- och 50 m tävlingar få man reparera eller byta pistol men ingen extra tid kommer att medges.
• Vid särskiljning till final i 10-, 25- och 50 m grenar kommer ordinarie regler att användas. Ingen särskjutning om plats i finalen.
Pistolregler
• Varje enhet, mekanism eller system som aktivt minskar, bromsar eller minimerar pistolens svängningar eller rörelser innan skottet frigörs är förbjuden.
• Endast avtryckarvikter med knivegg i metall eller gummi tillåts.
• Test av ammunitionen till Rapid Fire Pistol.
• Normal gångtest. För att visa att deras skosulor är flexibla, måste skyttarna gå normalt under hela tiden på banan. Upprepade brott kan resultera i 2 poängs avdrag eller diskvalificering.
• Kolven på 25 m pistol. Förtydligande: Från den punkt där kolven först vidrör över delen av handen få det inte vara mer än 30 mm till den djupaste delen av greppet.
• Skjuttiderna reduceras enl. följande: OBS Dessa grenar har särskild förberedelse- och provskottstid på 15 minuter. Observera andra tider vid användning av papptavlor:
10 m Air Pistol Men: Från 105 till 75 min. Vid användning av papptavlor från 105 till 90 min.
10 m Air Pistol Women: Från 75 till 50 min. Papptavlor 60 min.
50 m Pistol Men: Från 120 till 90 min. Papptavlor 105 min.
Nya finalregler: 10 och 50 m
• 8 kvalificerade skyttar. Alla startar från noll och decimalräkning används.
Startar med två serier om 3 skott. Tid 150 sek/serie. Därefter ett skott i taget. Tid 50 sek.
• Efter skott 8 blir den med lägst resultat utslagen. Nästa utslagning efter 10 skott osv. Efter 18 skott återstår 2 skyttar som efter ytterligare 2 skott fördelar guld resp silver.
Ingen ändring på finalen i Rapid Fire Pistol
Nya finalregler: 25 m Pistol Women

• Finalen genomförs i två steg, en eliminerings- och en duelldel. All räkning är träff eller bom. Träff = 10,3.
• Elimineringsdelen: 8 skyttar skjuter 5 styck 5-skotts serie duell samtidigt. De fyra med flest träff går vidare till duelldelen enl. nedan.
• Duelldelen: Skytt 3 o 4 från elimineringsdelen skjuter om brons. Skytt 1 o 2 skjuter om guld - silver efter bronsmatchen. Här använder man ett poängsystem. Högsta resultat, dvs högsta antalet träff, ger 2 poäng, vid lika 1 poäng. Först till 7 poäng vinner duellen.
Kristofer